Thursday, February 18, 2010

BUGÜNDEN AKLIMDA KALANLAR


Epeydir düşündüğüm istatistik konusundaki fikirlerimi yazayım dedim.
Bir arkadaşım da okuyayım demiş...
Sonra üşenmemiş; bana konuyla ilgili bir kitaptan bahsetmiş..
"Bak bir de şu kitabı oku" diye.

Kitap muhteşem çıktığı gibi yazar da muhteşem çıktı. Nassim Nicholas Taleb.

Başka kitaplarını da buldum. Hayata bakışımız benzerlikler taşıyor olabilir mi acaba diye heyecanla okuyorum.

Nereden nereye; kimbilir bu kitaplar sayesinde neler değişecek hayatımda!!

Söylediği hoşuma giden birkaç cümleyi paylaşmak geldi içimden (çeviriyi şu anda yapıyorum; hata olursa affola..)

"Esas faaliyetim, kendilerini ve bilgilerinin kalitesini fazla ciddiye alanlarla dalga geçmek."

"Okul kitapları ve kumarhaneler haricinde olasılık hesapları kendini hiç de matematiksel bir biçimde ortaya koymaz. Gerçek hayatta, insanın çözümden daha çok, problemi tahmin etmesi gerekebilir."

Hep söyleyip duruyorum çocuklara, çoktan seçmeli testlerde, cevaplardan hangisi doğru diye düşünmenin gerçek hayatta, gerçek problemleri çözmekle hiç alakası yok diye.. Hatta bazen, pekçok doğru cevap arasında, sana en uygun olanını bulmak asıl marifettir diye..

Ben bu adamı çok sevdim çook...

Bugünün sözü olarak da Taleb'in sözünü seçiyorum - aynen katılıyor ve kendime söylerken biraz hafifletiyorum:

"Kendilerini ve bilgilerinin kalitesini fazla ciddiye alanlara sadece gülümsüyorum."

Herkeste, çeşit çeşit konuda bilgi var.. Kimin bilgisi kimin ne kadar işine yarar, bunu bilmiyoruz. Hangi bilgi daha değerlidir? Kimin için? Kim karar verecek? gibi soruların cevabı da yok üstelik..

Valla, bilmediğim bir yazarın adını öğrenmiş olmak benim için çok şey ifade etti. Sizin için çok değerli olabilecek teknik bir bilgi ise hiç umurumda olmayabilir.

Herkesin değerli bulduğu bilgilere kolayca ulaşmasını dilerim...


Taleb'in olasılıkla ilgili tarifiyle bitireyim:

"Olasılık, bilgimizdeki kesinlik eksikliğinin kabulü ve cehaletimizle başa çıkmak için metotlar oluşturma yolumuzdur."

No comments:

Post a Comment